
The scientific heritage No 159 (2025) 93 

THE PROBLEM OF CENSORSHIP IN THE AZERBAIJANI NATIONAL PRESS (1914-1917) 

 

Mirzayev S. 

https://orcid.org/0009-0002-6877-1891 

Baku State University, Faculty of Journalism, 

Teacher of the Department of the National Press History 

DOI: 10.5281/zenodo.15292379 

 

Abstract 

The article is devoted to the study of censorship issues in Azerbaijan in a historical context. Here, the period 

from the beginning of the First World War - from 1914 to the fall of tsarism - to 1917 is included in the study. The 

problems faced by the Azerbaijani national press in this regard are analyzed on the basis of factual materials. The 

author notes that the tsarist ruling circles were distinguished by their harshness in relation to the press of the 

exploited peoples. In particular, the national press, journalists and publishers of the Turkic-speaking and Muslim 

peoples were constantly subjected to discrimination, and their free activities were restricted. Tsarism tried to pre-

vent free speech through various censorship departments and tried to distract writers from the struggle with puni-

tive measures. The author notes that despite all these negative circumstances, the Azerbaijani national press was 

able to adequately fulfill its assigned task and rendered exceptional services in the formation of national conscious-

ness and self-awareness. 

Keywords: censorship, press, newspaper, journalist, publisher, war, issue, page. 

 

Research methods. Empirical research methods 

(collection and selection of facts, establishing relation-

ships between them, description, comparison, etc.) 

were used in the preparation of the article. 

Scientific innovation. Certain studies have been 

conducted and scientific works have been written on 

censorship issues in the Azerbaijani classical press. In 

this regard, Professor Agharafi Zeynalzadeh's book 

“Azerbaijani Press and Tsarist Censorship” can be cited 

as an example. However, this study covers the years 

1850-1905. This research work reflects the processes 

related to censorship during the years 1914-1918. Since 

no separate research work has been conducted on the 

mentioned period, the presented article is important as 

one of the first studies in this field. 

 

Introduction 

Translated from Latin, censorship, which means 

“harsh judgment, harsh analysis, harsh criticism”, is a 

system of state control over the press and information 

media as a whole. In other words, censorship is a form 

of restriction of freedom of expression and the press in 

accordance with the interests of state and public insti-

tutions. Since Azerbaijan was a colony of Tsarist Rus-

sia for a long time, the processes taking place in this 

area developed directly in connection with Russia. In 

turn, censorship in Russia was formed simultaneously 

with the emergence of the press and manifested itself as 

a system of control over the activities of the press. After 

the first censorship rules in Russia were published in 

1804, a “Preliminary Censorship Committee” was cre-

ated under the Ministry of Public Education. “In 1826, 

Tsar Nicholas I further strengthened censorship. In 

1865, “Temporary Rules on the Press and Censorship” 

came into force” [Mammadli, 2012:36]. 

In Tsarist Russia, censorship processes took place 

under different names in different years: censorship 

regulations (1804, 1826, 1828), temporary regulations 

on censorship (1862, 1865, 1882), temporary censor-

ship regulations on periodicals (1905), temporary reg-

ulations on military censorship (1914), etc. All of these 

have always been based on the struggle against freedom 

of speech and thought. “Banning the press, burning of 

circulation, confiscation, prohibitions on importing lit-

erature from abroad are among the methods developed 

by censorship. In Russia, the press has always applied 

censorship in advance, with the exception of the period 

of Alexander I” [Mammadli, 2012:35]. 

Censorship during the war years and its forms 

of manifestation. (1914-1918) 

Like all national outposts of the Russian Empire, 

the national press in the Caucasus, including Azerbai-

jan, has always had to operate under conditions of se-

vere censorship. From the publication of the newspaper 

“Akinchi” (The farmer) until the fall of the empire, our 

journalists and publicists, and our journalism in gen-

eral, have always felt censorship as the “sword of Dam-

ocles” hanging over their heads. 

One of the periods when censorship rules were 

strictly enforced in Azerbaijan was the years of the First 

World War. As soon as the war began, the Caucasian 

viceroy issued a number of orders in addition to the ex-

isting censorship laws, and independent censorship 

committees were created from the very first days. In ad-

dition to special circular instructions issued for the pe-

riodical press, the publication of information of a mili-

tary nature in the local press, especially in newspapers 

and magazines published in non-Russian languages, 

was significantly limited by the viceroy's order. Local 

newspapers periodically published news of various 

contents about this. In the materials “To the Newspaper 

Publishers” published in issue 712 of the “Igbal” (Pros-

perity) newspaper (1912-1915) dated August 15, 1914, 

and “Information that will not be published in the news-

papers” published in issue 792 of 1914, the rules re-

garding the conditions under which the press should op-

erate were brought to the attention. Only news and in-

formation permitted by military censorship could be 

published by local newspapers. That is why “on the last 

page of many printed examples that are the chronicle of 

that period, such a note attracts attention: “In agreement 

with military censorship.” [Ashirli, 2023:263]. The 

state first of all prevented the propagation and dissemi-

https://doi.org/10.5281/zenodo.15292379


94 The scientific heritage No 159 (2025) 

nation of ideas of national freedom by all means. Intel-

lectuals who were careless in expressing their ideas and 

indulged in freethinking to a certain extent were imme-

diately punished. “A certain limit was mandatory in the 

press, and anyone who crossed that limit immediately 

felt the whip of the authorities on their back.” [Jafarov, 

1993:13]. 

Censorship rules were distinguished by their se-

verity in the years before World War I, including the 

period after the First Russian Revolution and during the 

Balkan Wars. However, the situation in 1914-1917 was 

more acute and intolerable than before. When examin-

ing the situation with censorship during the First World 

War, we witness its manifestation in the following 

forms: 

• Partial or complete removal of materials from 

the pages of newspapers and magazines, leaving their 

places blank; 

• Fines or arrests of editors and publishers; 

• Not allowing fined or arrested persons to pub-

lish new printed media; 

• Closing of periodicals. 

The most common form of censorship was the 

first. It could also be considered the mildest in terms of 

punishment compared to the others. Because there was 

no question of any fines or punitive measures. Basi-

cally, materials were removed from the page and other 

articles were recommended to be placed in their place. 

However, the editors, in protest against this policy of 

tsarism, kept those places empty, giving a kind of signal 

to their readers. When browsing through the native-lan-

guage newspapers and magazines published during the 

First World War, we come across quite a few such 

facts. In particular, we can witness sections that were 

left empty to one degree or another on the pages of the 

newspapers “Igbal” (1912-1915), “Sedayi-hagg” 

(1912-1915), “Basirat” (1914-1920), “Yeni igbal” 

(1915-1917), “Achig soz” (1915-1918), “Sedayi-

Caucasus” (1915-1916), “Dogru soz” (1916-1917), and 

the magazines “Dirilik” (1914-1916), “Tuti” (1914-

1917). 

This form of punishment manifested itself in sev-

eral ways. In addition to words, the censors banned sen-

tences, paragraphs, entire articles, and even entire 

pages. For example, in the 2nd issue of the newspaper 

“Dogru soz” three columns of the article “State Duma. 

Speech of the Caucasian Lawyers” were shortened, and 

in addition, some places on pages 2 and 3 were 

“clipped”. The magazine “Qurtulush” (Salvation), 

which was published in total 4 issues, was also sub-

jected to serious censorship in this regard. More than 

half of the 1st pages of the 2nd and 3rd issues of the 

magazine, and a large part of the 7th page, were left 

completely blank. 

The first page of the 313th issue (October 28, 

1916) of the newspaper “Achig soz” (Plain word) was 

completely erased. In the newspaper's issue 399 dated 

February 9, 1917, half of Taghi Shahbazi's two-column 

article “In Defense Service” was destroyed, in issue 225 

the beginning of the article “On the Turkish-Russian 

Front”, and the entire article under the “Our Press” ru-

bric (2 and a half columns) was destroyed. In the 

“Basirat” (Vigilance) newspaper (June 13, 1915, No. 

49), about half of Haji Ibrahim Gasimov's article “A 

Little Bit of Ourselves” was removed from print. In the 

same issue, another article by the same author under the 

“Haftabejar” rubric was also “touched”. In issue 72 of 

“Basirat” two columns of the article under the “Political 

Disputes” rubric were deleted, and blank spaces were 

left in “Haftabejar” a large part of H.I. Gasimov's arti-

cle “The Birth of the Messiah” also fell under the wrath 

of the censor. 

The first page of the 12th issue of the newspaper 

“Yeni igdam” (Initiative) (1915) (April 7, 1915) was 

completely blank, and in issues 8, 11, 19, 23, 28, 40, 

and 41 of the satirical magazine “Tuti” (Parrot) some 

pages were either left blank, half-written, or completely 

destroyed. 

Fines for press organizations were commonplace 

during the period in question. These fines covered the 

entire territory of the empire, and press organizations 

operating in various cities of Tsarist Russia were pun-

ished in this way. But of course, the Caucasian press 

and Azerbaijani journalism, which was a part of it, felt 

this more. Every article published in newspapers and 

magazines was seriously scrutinized, whether it contra-

dicted the censorship rules, and if a flaw was discov-

ered, fines were inevitable. 

One of such fines was imposed on the magazine 

“Dirilik” (Aliveness) published in Baku in 1914-1916. 

The reason for this was the article “The Testament of 

the Russian Emperor Peter the Great” published in the 

16th issue of the magazine dated June 1, 1915. The 

chief of the Caucasian Military District, on the grounds 

that this article violated censorship rules, fined the 

magazine’s director Aliabbas Muznib 200 manats. If 

the director failed to pay this fine, he would be arrested 

for 6 days. This was reported in the 7th issue of the 

newspaper “Achig soz” (1915-1918) dated October 11, 

1915, and in the 138th issue of the newspaper “Yeni 

igbal” (1915-1917) dated October 11, 1915. Another 

press organ that was subjected to a similar punishment 

was the newspaper “Sedayi-Caucasus” (The voice of 

Caucasus) (1915-1916) and its publisher Haji Ibrahim 

Gasimov. We find the following information about this 

in the 55th issue of the newspaper “Basirat” (1914-

1920) published under his leadership, dated August 1, 

1915: “The newspaper “Sedayi-Caucasus”, published 

under the management of our director, was fined 500 

manats by the military chief of the Caucasus district, 

General Volsky, for the article titled “Dushende” 

(When it falls) in the 29th issue of that newspaper. If 

Gasimov fails to pay the fine, he will be imprisoned for 

10 days” [Mirzayev, 2018:19]. 

One of the writers who faced a similar punishment 

was Mahammad Amin Rasulzadeh. His voluminous ar-

ticle criticizing the director of the Baku Gubernia Pub-

lic Schools, which he wrote for publication in the 13th 

issue of the “Yeni igbal” newspaper dated May 12, 

1915, was removed from the page. In order to clarify 

the reasons for the incident, the author of the article met 

with the censor Imamverdibeyov, but could not get a 

satisfactory answer from him. On this basis, although 

the author of the article did not argue with the censor, 

he could not achieve the necessary result. In order to 

find out the reason for the censorship ban on the article, 



The scientific heritage No 159 (2025) 95 

the author also visited the apartment of the chief mili-

tary censor, Count Ledokhovsky, that evening. The 

military censor stated that the article had been removed 

from the page and the folder had been destroyed on his 

orders, but refused to provide information about the 

reason. M.A. Rasulzadeh also argued with 

Ledokhovsky and had to speak to him in a harsh man-

ner. The military censor, who took this action as an in-

sult to himself, informed the mayor Martynov about all 

this. As a result of all this, on May 19, 1915, M.A. 

Rasulzadeh was arrested for “activities harmful to pub-

lic order and peace.” The following news was published 

about this in the 23rd issue of “Yeni igbal” dated May 

24, 1915: “Our chief writer, Mahammad Amin 

Rasulzadeh, was arrested in the mayor’s office on May 

19 by order of the mayor of Baku and sent to prison.” 

[Mirzayev, 2018:16] 

Thus, M.A. Rasulzadeh, who was removed from 

the editorship of the “Yeni igbal” newspaper, was im-

prisoned for a month and a half, but was released be-

cause no solid charges could be brought against him. 

We find the following information about this in the 

53rd issue of the “Basirat” newspaper dated July 11, 

1915: “About a month and a half ago, the editor-in-

chief of the “Yeni igbal” newspaper, Mr. Mahammad 

Amin Rasulzadeh, was arrested. How many days ago, 

he was released from prison. It is not known whether 

he will work in the Baku press again.” [Mirzayev, 

2018:17]. 

As can be seen, the censorship circles used this 

method to suppress the press organizations, their edi-

tors and publishers, which were already in a difficult 

economic situation, and to create artificial obstacles to 

their journalistic activities. The main goal here was to 

exclude them from press activities, disrupt the infor-

mation supply of the local public, and ultimately pre-

vent the awakening of the masses of the people, the de-

velopment of national feelings, and prevent any inci-

dent that might occur against the tsarist government. 

During the war years, journalists who were fined 

or arrested for various reasons faced another artificial 

obstacle. They were not given the right to publish news-

papers and magazines again. In such cases, the intellec-

tuals in question were forced to use various methods. 

One of the main methods used by Azerbaijani journal-

ists and publishers to open a press during this period 

was to register it in someone else's name. Journalists 

who were sure that they would not be able to obtain the 

right to be an editor-publisher again saw the way out in 

this way, or rather, in obtaining permission in someone 

else's name and starting work themselves. Hashim bey 

Vezirov used this method the most. He took advantage 

of this method to achieve the publication of the news-

paper “Sedayi-hagg” (The voice of truth). Salman 

Tahirov received permission to publish the newspaper 

and his name was usually mentioned in correspondence 

related to the publication. However, Hashim bey 

Vezirov himself was the real editor and publisher of the 

newspaper. H. Vezirov was not the only one who used 

this method. The famous journalist-poet Aliabbas 

Muznib, who could not escape persecution and punish-

ment, was also able to publish the magazines “Dirilik” 

and “Babayi-Amir” on the basis of the rights granted to 

his brother Abulfaz Mutallibzadeh. The great revolu-

tionary-democrat Mahammad Amin Rasulzadeh also 

used such moves on many occasions. While he was the 

editor of the “Igbal” newspaper, he attracted the atten-

tion of the tsarist ruling circles due to his revolutionary 

activities. The newspaper published under his editor-

ship was closed by the order of the censorship office 

dated April 27, 1915. The next day, M.A. Rasulzadeh 

managed to publish “Yeni igbal” as a continuation of 

“Igbal”. At that time, permission was obtained in the 

name of Abdurrahman Mashadi Dadash oglu. M.A. 

Rasulzadeh registered the newspaper “Achig soz” in 

the name of his cousin Mahammad Ali Abdulaziz oglu. 

The difficulty of publishing new newspapers and mag-

azines, both during the war years and in all periods, was 

also that “censors like Kishmishov and Garakhanov 

slandered the Azerbaijani press and literature, even 

calling almost all Azerbaijani writers “Panislamist”. 

They also managed to reject the applications of Azer-

baijani intellectuals to publish new newspapers and 

magazines with the satanic letters they sent to the gov-

ernment in this context” [Anthology of the history of 

the Azerbaijani press, 2010:97]. 

The factors listed above ultimately led to the clo-

sure of press organizations. This process was initially 

temporary in nature. “However, this was only the out-

ward appearance of the matter. In fact, the tsarist cen-

sorship, acting independently, could suspend the publi-

cation of any newspaper or magazine for an indefinite 

period of time, without discrimination” [Zeynalzadeh, 

2006:25]. Such cases were common during the period 

in question. At that time, the tsarist censorship’s “fa-

vorite” expression was “due to its harmful direction.” 

Many issues were covered up with this expression, and 

press organizations were stigmatized with it and their 

publications were stopped. Since the day the national 

press was formed in Azerbaijan, this term was also put 

into circulation in parallel. This term stood out as the 

main reason for the closure of our newspapers and mag-

azines, whose activities were stopped. Another reason 

was noted in his memoirs by Mirza Sharif Mirzayev, 

who worked as the chief censor of the Press Affairs 

Committee in Tbilisi for Eastern languages, including 

Turkish: “The “Panislamism” movement, which was 

insidiously fabricated about the Caucasian Turks before 

the 1917 revolution, served as a solid basis for the op-

eration of the Caucasian Censorship Committee against 

the Turkish press” [Mirzayev, 2009:7]. 

General Volsky, who was the chief of the Cauca-

sian military administration, was distinguished by his 

special “zeal” in the closure of native-language press 

outlets for the aforementioned reasons. On his orders, 

on March 20, 1915, the newspaper “Igdam”, published 

by Ali Mukhtar Alakbarov and edited by Haji Ibrahim 

Gasimov, was closed (after issue 72), and on April 27 

of the same year, the newspaper “Igbal”, edited by 

M.A. Rasulzadeh and published by Abdurrahman 

Mashadi Dadash oglu (after issue 923). Information 

about the closure of “Igdam” was provided in issue 892 

of “Igbal” dated March 22, 1915, and information about 

the closure of “Igbal” was provided in issue 1 of “Yeni 

igbal” dated April 28, 1915. 



96 The scientific heritage No 159 (2025) 

The reason for the closure of the “Sedayi-hagg” 

newspaper is also distinguished by its “uniqueness”. A 

statement in a feuilleton published in the 291st issue of 

the newspaper on December 18, 1914, caused a huge 

scandal, and the long-running process eventually re-

sulted in the closure of the newspaper and the bringing 

of its editor-publisher to court. The tsarist ruling circles 

did not forgive the editor of the newspaper Hashim bey 

Vezirov and publisher Salman bey Tahirov for the “sari 

gamish” (yellow reed) statement made in that article 

with the general title “When I feel like it”, accused him 

of anti-state activities, confiscated copies of the news-

paper, and soon the newspaper was closed. Professor 

Agharafi Zeynalov writes about this: “It is true that 

there were not a few objects criticized and exposed in 

the feuilleton. Ultimately, their criticism directly con-

cerned the city duma and other government depart-

ments dealing with these issues. However, none of 

these were the main reasons for the conflict that arose. 

The reason was the military situation in the Caucasus 

and the complicated conditions it created. Because at 

the end of October 1914, the German-Turkish fleet 

bombarded the Black Sea ports, and on October 31, 

Turkish troops launched an attack from the direction of 

Kars and Batum. According to the attack plans of the 

Turkish troops, the main blow was to be delivered to 

the Sarıgamısh region. The Sarıgamısh operation began 

on December 9, 1914, and lasted until January 5, 1915. 

At such a time, the feuilleton about “Sedayi-hagg” was 

published. This was the reason that made the issue ex-

tremely serious and raised it to the level of conflict.” 

[Hashim bey Vezirov’s journalistic activities, 

2001:50]. 

Thus, the ruling circles were not satisfied with 

closing the “Sedayi-hagg” newspaper for one state-

ment, but also brought its editor-publisher to court. Not 

content with this, the censorship office suspended the 

activities of another newspaper, “Sedayi-Caucasus”, 

published under the editorship of H. Vezirov. The rea-

son for the closure of this newspaper was an article ti-

tled “The Complaint of the Greek King” in its issue 

dated February 3, 1915. 

Conclusion 

Thus, the following conclusions can be drawn 

from our research on censorship issues in the Azerbai-

jani press during the First World War: 

• Tsarism used the Press Committee, Military 

and Civil censorship and other administrative organiza-

tions - the gendarmerie department, the police depart-

ment, etc. to suppress the national press. 

• These administrative factors were one of the 

main means by which the tsarist ruling circles stifled 

the national liberation struggle, slowed down the pro-

cess of national awakening and self-awareness of the 

enslaved peoples, and held them back from normal de-

velopment. 

• Despite these closely related forms of punish-

ment and other obstacles, the leading intellectuals of 

Azerbaijan did not lose heart, and using the first oppor-

tunity that arose, they managed to illuminate the fateful 

problems of the people and shape public opinion. 

• The issues covered by leading writers and pub-

lic and political figures in the pages of the national 

press, and the national and public consciousness they 

formed, ultimately led to the restoration of our lost 

statehood - the Azerbaijan Democratic Republic. 

 

References 

1. Ashirli, A.A. (2023) History of the 

Azerbaijani press “Elm və təhsil”, 352 pages. 

2. Anthology of the history of the Azerbaijani 

press. (2010). (C. 2). Adiloglu, 440 pages. 

3. Jafarov, N. (1993) From the history of our na-

tional and public thought. (1914-february 1917). 

Azerneshr, 80 pages. 

4. Hashim bey Vezirov's journalistic activities. 

(2001). “Shusha” nəşriyyatı, 304 pages. 

5. Mammadli, C.A. (2012) Theory and practice 

of journalism. “Zardabi LTD” MMC, 614 pages 

6. Mirzayev, S.X. (2018) The Azerbaijani press 

during World War I (1914 – May 1918). “Qanun 

Nəşriyyatı”, 192 pages 

7. Mirzayev, M. S. (2009) Materials for the his-

tory of the Turkish press in the Caucasus. “Chenlibel” 

NPM, 240 pages 

8. Zeynalzadeh, A. (2006) The Azerbaijani press 

and tsarist censorship (1850-1905). “Elm”, 328 pages. 

9. “Achig soz” Newspaper, 1915-1918 

10. “Basirat” Newspaper, 1914-1920 

11. “Dirilik” Newspaper, 1914-1916 

12. “Dogru soz” Newspaper, 1916-1917 

13. “Igbal” Newspaper, 1912-1915 

14. “Igdam” Newspaper, 1914-1915 

15. “Sedayi-hagg” Newspaper, 1912-1915 

16. “Sedayi-Caucasus” Newspaper, 1915-1916 

17. “Tuti” Magazine 1914-1917 

18. “Yeni igbal” Newspaper, 1915-1917 

19. “Yeni igdam” Newspaper, 1915 

  


